2023, Nice

København – Nice, 2/5-2023:

Fly til Nice. Det er min plan at cykle hjem herfra !! Ved bagagebåndet i lufthavne i Nice er der en arbejds-stand, hvor jeg kan stå og samle cyklen og montere mine bagage-tasker.

Så er det tid til er en lille prøvetur eller “prolog” langs med Strandpromenaden i Nice. Det er sommervejr og der er rigtig mange mennesker /turister som nyder det gode vejr. 

Nice – Lac du Verdon, 3/5-2023:

Efter en god nats søvn startede jeg på 1. etape. Og hvorfor ikke starte med “konge-etapen” ??

130 km med ca. 2.400 højdemeter. En hård men også utrolig flot tur gennem “Parc naturel régional des Préalpes d’Azur” og “Gorges du Verdon”. Det er en hård tur men vandvittig flot. Vejret: Sol og 30 grader.

Spiser aftensmad i en lille bjergby inden jeg kører ned til mit overnatnings-sted tæt på Verdon-søen.

Lac du Verdon – Chateauneuf du Pape, 4/5-2023:

160 km fra Lac du Verdon – med et sidste kig til den næsten udtørrede flod i bunden af kløften – til Chateauneuf du Pape. 

Det går opad de første 15 km, men resten af turen er på næsten flade landeveje langs med flod og kanaler. Frokostpause på en lille fransk cafe.

Chateauneuf du Pape er omgivet af vinmarker og i byen er der masser af vinbutikker. I det fjerne skimtes toppen af Mont Ventoux. Det var endnu en dag med bagende solskin og med op til 30 graders varme. 

Lac Verdon
Mont Ventoux

Chateauneuf du Pape – Thournon-sur-Rhone, 5/5-2023:

I dag skal jeg følge Rhone-floden, og cykel-ruterne langs med floden og side-kanaler. Undervejs møder jeg en franskmand og vi får en længere cykel-snak mens vi cykler på stierne langs floden.

Jeg krydser floden flere gange. En flot tur og en dejlig flad etape.

Endnu en varm dag i Sydfrankrig. 150 km ad lækre franske cykelstier.

Hen imod aften ankommer jeg til min overnatning i Thournon-sur-Rhone.

Thournon-sur-Rhone – Firminy – Feurs, 6/5-2023:

Au revoir til Rhone og bonjour til Loire. 

Forleden fik jeg klaret konge-etapen. I dag er turen så kommet til dronninge-etapen, som er på 135 km med start i Thournon-sur-Rhone til Firminy og videre til målbyen Feurs tæt på Loire. 

Det er en meget flot morgen. De første 13 km følger jeg Rhone-floden, men så drejer jeg væk fra floden og så går det opad ad smalle bjergveje. 2 lange stigninger de næste 35 km med tilsammen 1.400 højdemeter. Så starter en nedkørsel mod Firminy, hvor jeg spiser frokost. Fra Firminy følger jeg Loire-floden til Feurs, hvor jeg skal overnatte. Jeg spiser aftensmad på en lille lokal restaurant på torvet i Feurs. Solen skinner. Der er en dejlig aften.

Det var turens 4 etape og jeg har indtil nu kørt ialt ca. 600 km. (Der er et stykke vej endnu)

Feurs – Roanne – Bourbon Lancy, 7/5-2023:

Slut med det gode vejr – det er regnvejr. Men bortset fra det er det en fin tur langs med Loire og kanalerne langs med Loire, hvor der er anlagt nogle fantastiske cykelstier. I Roanne krydser jeg Loire. Det er opholdsvejr og jeg får et fint billede af katedralen i Roanne. Jeg fortsætter videre langs floden til Bourbon Lancy, hvor der er blevet tørvejr. Jeg får vasket cyklen på et bil-vaske-sted. Det blev til 140 km i silende regn. Håber vejret bliver bedre i morgen.

Det er helligdag i Frankrig. Alt er lukket. Det ser lidt sort ud med aftensmad, men så finder jeg en pizza-automat, hvor jeg kan lave min egen pizza. 

Bourbon Lancy – Nevers – Gien, 8/5-2023:

Kører atter langs med Loire og side-kanaler ad gode cykelstier. Det er tørvejr. Jeg passerer Nevers. Vandstanden i Loire er desværre langt under hvad den plejer at være på denne årstid.

Efter 180 km ankommer jeg til Gien, som ligger ca. 70km syd for Orleans. Jeg har lidt besvær med at finde mit overnatningssted, som ligger lidt uden for Gien. Jeg får herlig aftensmad og så er det sengetid. En nattergal synger uden for mit vindue.

Gien – Orleans – Ourville, 9/5-2023:

Det er regnvejr igen. Jeg kører gennem Orleans i silende regn. På min vej igennem byen vælter jeg. Jeg kommer dog hurtig op igen, men jeg har smerter i ribbenene i venstre side! 

Frokostpause på vej ud af byen på McDonalds, hvor jeg får sundet mig lidt. Så køre jeg videre; desværre på en ret trafikeret landevej med mange lastbiler. Jeg er glad, da jeg endelig kan dreje væk fra den igen.

Lidt opholdsvejr, men lige inden jeg når frem til mit overnatningssted kommer der et voldsomt regnskyl, så jeg er driv-våd. 

Ouarville er en meget lille by, som ligger omgivet af  rapsmarker “in the middle of nowhere”. 

Jeg bliver vel modtaget af mine værter og de laver dejlig aftensmad til mig – 3 retter, med efterfølgende kaffe og en lang lang snak. Jeg er træt da jeg endelig kommer i seng. Tøjet tørrer.

Dagens etape blev på 130 km og undervejs rundede jeg de første 1.000 km på min tur.

Ouarville – Paris, 10/5-2023:

Efter et overdådigt morgen-måltid tager jeg afsked med mine værter og kører ud i regnvejeret.

Dagens tur er delt i 3 etaper. Den første er på 46 km og er til Ramboullet, som var start/målby for Paris-Brest-Paris for 4 år siden, hvor jeg deltog. Det blev et dejligt gensyn. Der var marked i byen og mange mennesker, lang kø hos bageren, jeg købte ind til frokost i supermarkedet. 

Og så kørte jeg op til slottet, som er den franske præsidents sommerbolig. Og videre til “Bergerie Nationale”.

Dagens 2. Etape på 34 km er til “Vélodrome National de Saint-Quentin en-Yvelines” som var det tidligere start/målsted for Paris-Brest-Paris.

Men forinden kører jeg forbi mit overnatningssted for 4 år siden. Jeg holder en lille frokostpause, for nu er det klaret lidt op og solen kigger frem. Jeg kigger også lige ind i vélodromen og tager et billede.

Så starter dagens 3. etape, igennem Paris. Men først en lille cykeltur rundt i Versailles-parken, og så videre op til forsiden af slottet. Her er sort af mennesker. På min tur videre mod Paris knækker gearkabler til forskifteren !!! Jeg tænker, jeg må klare mig med de lave gear – jeg kører alligevel ikke så hurtigt!!

Jeg følger Seinen op mod Eiffeltårnet. Her er også sort af mennesker – og ikke særlig hyggeligt – så jeg kører videre mod Concorde-pladsen.

Og så videre op ad Champs-Elysees, og rundt om Triumfbuen, tilbage til Concorde-pladsen. Om et par måneder suser Tour-de-France-feltet rundt på brostenene her !!

Nu skal jeg ud af Paris. Der er fine cykelstier gennem byen langs med kanaler mod nordøst. Der kommer et ordentligt regnskyl inden jeg sidst på eftermiddagen ankommer til mit overnatningssted i Claye-Souilly, tæt på lufthavnen Paris-Charles de Gaulle.

På dagens 3 etaper blev det til ialt 150 km. Og det har været en kæmpe-stor oplevelse at cykle igennem Paris.

Claye-Souilly – Peronne, 11/5-2023:

Det er dag 9, som er en stille transport-dag på 137 km. Og “næsten” i tørvejr. Ca. halvvejs kører jeg igennem Compiegne, som ligger ved floden Oise. Jeg kører igennem flere store skovområder. 

Det var helt fint med en rolig dag ovenpå etapen i går gennem Paris. 

Jeg er på vej nordpå og i morgen kører jeg ind i Belgien. 

Lige inden jeg kommer frem til Peronne kommer der et kraftigt regnvejr !!! Vådt tøj igen !!!

KNåh – kl 17 tjekker jeg ind på mit overnatningssted, hvorfra jeg har udsigt over byens torv og til et lille supermarkedet, hvor jeg køber ind til min aftensmad.

Peronne – Roubaix – Roselare, 12/5-2023:

De første 4 timer af dagens 148 km lange etape blev kørt i silende regn og modvind. Det er koldt, ca. 10 grader. Det er modvind. Det føltes virkelig op ad bakke.

Men anstrengelserne blev belønnet i Roubaix, hvor jeg kørte ind og tog en runde på den legendariske gamle cykelbane – en rigtig over-fed oplevelse. Bagefter fortsætter jeg igennem byen og efter nogle km forlader jeg Frankrig og kørte ind i Belgien.

Jeg overnatter i stationsbyen Roselare på hotel lige ved stationen. Cykler overnatter i fin cykelgarage. Dejlig aftensmad på nærliggende restaurant.

Roselare – Spijkenisse, 13/5-2023:

Bynavnene afslører, at jeg nu kører ind i Holland.

Det er ikke mange km jeg får kørt i Belgien (gør heller ikke noget, cykelstierne er dårlige).

Kort efter, at jeg passerer Brügge kører jeg ud af Belgien og ind i Holland. Jeg køre mod cykel-færgen “Breskens – Vlissingen” En hyggelig lille sejltur sammen med mange andre cyklister. Jeg kører igennem Middelburg og herefter videre langs den hollandske kyst, over stormflods-sikrings-anlæggene. Det er fint vejr og modvind.

Finder en lille strand-cafe, hvor jeg spiser frokost. 

En afspærret bro ved Havenhoofd giver mig nogle problemer, men jeg finder heldigvis en udvej.

Sidst på eftermiddagen lander jeg på mit hotel i Spijkenisse, som ligger ca. 20 km vest for Rotterdam. Her blev cyklen låst forsvarligt inde. 

En super-dag selvom der var en stærk modvind. Til gengæld var der ingen bakker – Slet-INGEN !!!  163 km ialt.

Spijkenisse – Hippolytushoef, 14/5-2023:

Dagens etape førte mig igennem Rotterdam, en overraskende dejlig by. Videre til endnu en smuk hollandsk by, Leiden. Og igennem Haarlem og senere Alkmaar.

Ialt 163 km ad skønne hollandske cykelstier, langs kanaler og flade afblomstrede marker. Det er søndag med fint vejr, så hollænderne var ude og nyde fridagen på deres cykler.

Undervejs endnu en tur med en lille færge. 

Nu er jeg ca. 6 km fra Den Oever. 

Hippolytushoef – Groningen – Appingedam, 15/5-2023:

Den 32 km lange dæmning “Afsluitdijk” er under ombygning. Cykelstien over dæmningen er derfor lukket. Ombygningen forventes afsluttet i 2026.  I stedet kører der en cykelbus. Så dagens etape startede med en bustur over dæmningen til “Afsluitdijk Wadden Center”. Herefter fulgte 155 km på flade veje til Groningen, hvor der var fuld tryk på cykelstierne igennem byen. Oven i dette cykel-kaos kom også en lille omkørsel på grund af noget vejarbejde. Videre langs med “Eems-kanalen” til Appingedam, hvor jeg kom ud på en længere fejl-kørsel og havde en del besvær med at finde mit hotel. Men det lykkedes til sidst og det blev en dejlig sidste overnatning i Holland. I morgen fortsætter turen ind i Tyskland.

Appingedam – Bremerhaven, 6/5-2023:

Vejret: koldt med blæst bagfra og fra siden, kraftige regn- og haglbyger 

Mange lige- og flade veje og stier. 

Et vemodigt farvel til Holland med de fantastiske forhold for cykelister. 

I den tyske by Hesel fik jeg virkelig nogle navigations-udfordringer på grund af et større vejarbejde, men det lykkedes mig, efter en del søgen at finde en lille sti, som bragte mig tilbage på min rute. 

Dagens tur afsluttede med en færge-tur over “Weser” med kig til Bremerhaven skyline, og en cykel-snak med en tysk lang-turs-fælle.

Dagens etape endte på 161 km. Lidt længere end beregnet på grund af flere vejarbejds-omkørsler. 

Det var også dagen hvor jeg rundede turens 2.000 km 

Bremerhaven – Neumünster, 17/5-2023:

Fra Bremerhaven til Neumünster, som ligger i delstaten Slesvig-Holsten. En lille etape på små 130 km. Ved Glückstadt var der travlhed ved færgerne over Elben. Det har blæst en frisk vind og temperaturen havde svært ved at komme over 10 grader. Så jeg havde taget alt mit tøj på for at holde varmen. 

På en mark stod et par storke stod og kiggede på, at jeg susede forbi.

Nåh – jeg suser nu ikke så meget mere. Kroppen er ved at være lidt slidt !! Og jeg har også fået en overanstrengelses-skade i mit højre ben. Så det er godt at turen snart er ved at være slut. 

Fin overnatning i Neumünster og super-dejlig aftensmad.

Fra Neumünster er der små 120 km til færgen i Puttgarten og så er jeg tilbage i Danmark.

Cykel-garage

Neumünster – Puttgarten – Guldborg, 18/5-2023:

Afgang fra Neumünster kl 8:00 på dagens første etape – nordpå ad dårlige tyske cykelstier  –  forbi søerne ved Plön. Etapen førte mig også ud til stranden ved Veissenhauser. 

Jeg nærmede mig Fehmarn, og efter et par forsøg lykkedes det mig også at finde op til cykelstien over Femernsund- broen. Første etape sluttede ved færgeterminalen i Puttgarten. 

Farvel Tyskland og hjem til dejligt solskins-vejr i Danmark. 

Majbølle gamle skole
Skolestuen

På dagens anden etape havde jeg følgeskab af en tysker, som var på vej til Nordkap. 

Dagens 2 etaper blev tilsammen på 165 km.

Nu har jeg så turens sidste overnatning på “Majbølle gamle skole” (lidt syd for Guldborg) 

I morgen venter den afsluttende etape.

Guldborg – Køge – Gilleleje, 19/5-2023:

Turens sidste etape: Guldborgsund – Storestrøm – Køge – Tåstrup – Ballerup – Farum – Hillerød – Gilleleje. 168 km med afsluttende opløb på Parcelvej !!

En herlig solskinsdag og en fin tur fra det sydlige til det nordlige Sjælland. 

Anja, Lars og Viktor stod og ventede på mig ved Karlslunde, en dejlig overraskelse.

Hjem til en dejlig velkomst. Skønt at være hjemme igen.

Det blev på de 17 dage, som turen har varet, til ialt 2.560 km gennem Frankrig, Belgien, Holland, Tyskland og Danmark.

Guldborgsund
Storestrømsbroen
Køge Å

168 km