2022, Sverige og Norge

Ruten

29/5-22, Gilleleje – Kungsbacka:

Jeg er på cykel-tur igen !!!
Tidlig oppe og med færgen fra Helsingør kl 06:00. Dejligt vejr med sol hele vejen op langs den svenske Kattegat-kyst. Ialt 242 km blev det til i dag. Nu er jeg ankommet til min lille “stuga” lidt nord for Kongsbacka.

30/5-22, Kungsbacka – Ed:

Dagens tur blev på 204 km fra Kungsbacka til Ed. En vindstille formiddag blev afløst af regnbyger og blæst (mest modvind) Der er billeder fra Gøteborg Nya Ullevi stadion (det er næsten 30 år siden). Billeder fra Sveriges første sluse i Lilla Edet og fra sluserne i Trollhättan.

31/5-22, Ed – Kløfta:

Dagens etape var hård med rigtig mange lange bakker og så var der modvind !! Det blev til 174 km fra Ed i Sverige til Kløfta i Norge (ca. 20 km nord for Lillestrøm).
Jeg tog ikke så mange billeder i dag, men der er dog nogle morgen-stemnings billeder fra Sverige og et fra grænsen. Så er der flere sluse-billeder – i dag fra sluserne ved Strømsfoss i Norge.

1/6-22, Kløfta – Lillehammer:

Regnvejrs-formiddag med temperatur på 7-9 grader. Jeg var både våd og kold. Norges største sø “Mjøsa” var lidt svær at få øje på gennem regn og tåge. Jeg kørte på østsiden af søen indtil Moelv, hvor jeg krydsede søen på “Mjøsbrua” og herfra kørte jeg på vestsiden.
Kort før Moelv holdt regnen op, solen kiggede frem og det blev varmt. Turen på vestsiden var rigtig flot – og jeg måtte holde flere foto-stop. Kort før Lillehammer kørte jeg tilbage på østsiden af Mjøsa. Overnatning i Lillehammer i en fin lille hytte på Lillehammer Feriecenter – og med en fantastisk udsigt. Det blev til 158 km idag.

2/6-22, Lillehammer – Vågåmo:

148 km fra Lillehammer til Vågåmo. Det meste af tiden i regnvejr.
Jeg følger “Guldbrandtsdalslågen”, fra Lillehammer på østsiden indtil Tretten, hvor jeg kører over en træbro og fortsætter videre på vestsiden. (En måned senere brød træbroen ved Tretten sammen!!). Så starter opkørsel til “Kvitfjell” med pæne stignings-procenter. En rigtig flot tur på trods af regnen. Mange vandfald og meget vand i elvene. Jeg holder frokostpause i Ringebu. Fra Ringebu videre til Vinstra og Otta og så er jeg i Vågåmo. Herfra Vågå hotel, hvor jeg overnatter, kan jeg se at der er sne på fjeldet. jeg skal derop i morgen. Så i morgen venter en spændende etape.

3/6-22, Vågåmo – Jotunheimen – Skjolden:

Kongeetapen
Fra Vågåmo til Lom ad jord- og grusveje. En kort besøg ved stavkirken i Lom – så videre ad Sognefjellsvegen til Bøverdalen, hvor en stejl bjergvej (den højeste beliggende vej i nordeuropa) fører op til Jotunheimen, Nordeuropas største fjeldområde. Her ligger også Norges og Nordeuropas højeste fjeld, Galdhøpiggen (2.469 m.o.h.)

Det var en vandvittig hård stigning på 15 km, med stigningsprocenter mellem 8-16% !! Jeg må holde nogle pauser på vej opad i nogle af nårnålesvingene, hvor vejen flader lidt ud. Der ligger sne heroppe. Det er koldt. Der er åbent i “Juvasshytta” (1.841 m.o.h) hvor jeg kan få varm kaffe og noget at spise.

Tilbage samme vej til Sognefjellsvegen, som er Nordeuropas højest beliggende fjeldvej (højeste punkt ligger 1.434 m.o.h). Det blev endnu en lang hård stigning.
Særdeles flotte og hårde stigninger. Stadig masser af sne langs vejen. Lyd af vand fra mange høje vandfald og brusende elve. Endelig går det nedad mod Sognefjorden og Skjolden, hvor jeg skal overnatte.
Jeg har kørt mange bjergetaper i Sydeuropa. Dagens 2 stigninger er de hårdeste jeg nogensinde har kørt, med ialt godt 3.000 højdemeter.
Dagens tur blev på ialt 138 km. Turens kongeetape.

4/6-22, Skjolden – Vangsnes:

Oven på konge-etapen i går blev det så til en slags hviledag. Den benyttede jeg til en lille restitutionstur langs med Lustrafjorden og Sognefjorden. Vejret var lunt og fint og det blev til adskillige fotostop undervejs. Og tiltrængte pauser til mit højre knæ, som jeg sikkert overanstrengte på gårds-dagens etape. Jeg er en smule bekymret.

Jeg når lige at handle ind til lidt aftensmad inden Coop-Prix i Leikanger lukker. (lukker tidligt på grund af Pinse)
Færgen fra Hella til Vangsnes er gratis for cykelister. Dagens tur blev på 95 km.
Nu sidder jeg her i Vangsnes og funderer over hvordan jeg skal klare dagen i morgen med et knæ, som ikke er helt ok.

5/6-22, Vangsnes – Vossevangen:

På denne dejlige Pinsedag i Norge blir´ det til en kort bjerg-etape på ca. 85 km fra Vangsnes til Voss. Efter en 15 km imponerende flot opstigning til Vikafjellet i ca. 800 meters højde befinder jeg mig i et fantastisk storslået sneklædt fjeldområde og is-dækkede søer. Der ligger flere hytter heroppe og der er mange som er på skitur. Jeg kører gennem 2 lange tunneller og så går det nedad, hvor landskabet gradvist skifter udseende og det bliver lunere igen. Masser af vand vælter ned i store vandfald fra klipperne og løber sammen i brusende elve. Her er der flere som er ude i deres kajakker.
Ved Vinje deler vejen sig. Til venstre mod Gudvangen og Flåm. Til højre mod Vossevangen. Jeg kører til Vossevangen. Her har jeg en overnatning. I Vossevangen skinner solen og og der er varmt. Det er en herlig sommeraften i Voss.

6/6-22, Vossevangen – Geilo:

Med Vossebanen kører jeg (og min cykel) fra Voss til Haugastøl. En super fantastisk flot togrejse.
Og vejret: Sol i Voss og sol i Haugastøl og 22 grader.
Masser af sne heroppe i 1.000 meters højde.
Rallarvegen: Norges smukkeste cykelrute. Min plan var at cykle de første 27 km fra Haugastøl til Finse og retur. Der var stadig en del sne på fjeldet men stien ser rigtig fin ud – indtil den så ikke gør det mere !! Hård sne gør at stien er for risikabel at køre på. Jeg må vende om efter 12 km ! Et norsk cykelpar og et par tyske vandrere valgte at gøre det samme. Men jeg fik da prøvet at cykle på denne historiske cykelrute.
Tilbage til Haugastøl og ad E7 til Geilo, hvor jeg skal overnatte.
En fantastisk dag her på ydersiden af Hardangervidda.

7/6-22, Geilo – Kongsberg:

Fint vejr denne morgen ved starten i Geilo. Allerede kort efter starten starter den første stigning, hvor jeg skal over skibakkerne syd for Geilo. 7-10% stigning. Så er vi godt igang igen.
Jeg følger den norske sykkelrute 5 sydpå langs med Pålsbufjorden gennem store granskove. Ved Rødberg passerer jeg Nora kraftstasjon og cykler over dæmningen.
Videre gennem Numedalen langs med Numelågen. Der er rigtig mange stavkirker på ruten og der skulle være rigtig mange elge i dette område – jeg ser mange stavkirker, men ingen elge !!
Det gode vejr slutter 15 km nord for Kongsberg. Det regner og tordner det sidste stykke til min overnatning på vandrehjemmet i Kongsberg.
Dagens etape blev på 170 km.

8/6-22, Kongsberg – Larvik – og færge til Hirtshals:

Den sidste etape i Norge startede med regnvejr. Ud af Kongsberg på regnvåde veje og sydpå langs med Numedalslågen mod Larvik. Der kom heldigvis ophold i regnen og solen kiggede frem mellem bygerne. Mange stejle bakker på etapen, men de var ikke så lange. Det gik op og ned på hele turen ad små smalle veje. Flotte kig til bjergene og til “lågen”
En kort frokost-pause i Lavik inden jeg cyklede til færgen kl.17:30 mod Danmark.

Dagens etape blev på 105 km.
Overnatning i Hirtshals.

9/6-22, Hirtshals – Hobro:

Afgang fra Hirtshals kl. 8:30 mod Hjørring hvor jeg skal besøge Jonna og John. Det er snart ved at være en tradition på mine cykelruter at jeg kigger ind til dem. Et dejligt gensyn og rigtig hyggelig snak.
Da jeg efter en go times tid kører videre begynder det at regne = surt !!
Nu har jeg lige siddet i Hjørring og pralet med at jeg aldrig punkterer. Inden jeg når Ålborg er jeg punkteret 2 gange !!! Jeg må købe nye slanger hos en cykelhandler i Ålborg for jeg har vist en uheldig cykeldag.
Kort før jeg når til Rold skov punkterer jeg for 3.gang !!!!!
Nåh, det blir også fixet og turen gennem Rold skov er rigtig fin, regnvejret holder op og resten af turen til vandrehjemmet i Hobro forløber uden flere punkteringer.

10/6-22, Hobro – Gilleleje:

Turens sidste dag. Fra Hobro til Molslinien i Århus, med færgen til Odden og videre til en færgen i Rørvig-Hundested. Så afsted på den aller sidste etape fra Hundested til Gilleleje. Ialt 155 km med fint lunt vejr – og ingen punkteringer.
Anette tog imod mig. Dejlig mad og hjemme igen sin egen seng.