2013, SuperBrevetScandinavia

I år vil jeg prøve noget nyt! 

Jeg har meldt mig ind i ARD-Audax Randonneurs Danemark, som er den danske afdeling af et verdensomspændende fænomen, med udspring i Frankrig og som giver sig af med langdistance motionscykelløb, betegnet som “breveter”.

Distancerne på disse løb går fra 200 km indtil 2.000 km. Det mest kendte “brevet” er “Paris-Brest-Paris” på 1.200 km, som køres hvert fjerde år, næste gang i 2015.

Jeg vil i løbet af foråret forsøge at gennemføre en super-randonneur, som er en løbsserie bestående af 4 breveter på hhv. 200 km, 300 km, 400 km og 600 km.

200-km Brevet

Og den 6. april gennemførte jeg så den første “brevet” som var en tur på 200 km arrangeret af ARD Nordsjælland. Turen startede i Nærum og gik via Roskilde til Mørkøv, hvorefter turen gik retur til Nærum. Vejret viste sig fra den for årstiden aller pæneste side med solskin og næsten ingen vind. En rigtig dejlig og hyggelig tur i selskab med Jan, som jeg fulgtes med hele vejen.

300 km Brevet

Deltagelse i 300 km BREVET den 11. maj 2013: 

Det er lørdag morgen. Klokken er 6:45. Der er livlig aktivitet på parkeringspladsen ved Rundforbi Stadion. Cykler og udstyr klargøres og der skal udleveres “Brevetkort”. Kl 07:00 starter godt 20 ryttere på 300 km Brevet-ruten. Vejret er fint. En stille og rolig start, men snart går det frisk der ud af. 

Rutens første etape er 50 km til Roskilde, hvor Brevet-kortet skal stemples første gang hos “Statoil”. Jeg er i en gruppe på 12-14 ryttere og vi når den første kontrolpost samlet.

Den næste etape går til Mørkøv, ca 50 km i et bakket terræn. Især efter Tølløse er der nogle kraftige bakker og på bakken ved Maglesø må jeg slippe gruppen. Jeg er dog ikke den eneste der må slippe. Jeg finder sammen med Mogens og vi følges ad til kontrolposten i Mørkøv, hvor vi møder gruppen igen. Vi får stemplet vores kort og fortsætter med gruppen mod Gørlev, en etape på ca 30 km. Ca halvvejs må vi igen slippe gruppen. Tempoet er igen lidt for højt for os. 

Den næste etape fra Gørlev til Kalundborg er på ca 20 km og vi flyver af sted i medvinden. Vi tar en lille pause på kontrolposten i Kalundborg inden vi fortsætter mod næste kontrol i Asnæs, en tur på ca 35 km. Klokken 14:37 ankommer vi til kontrollen i Asnæs. Vi handler i Aldi, får “stemplet” vores kort og holder en fortjent pause. Vi har nu kørt 185 km og vi har ca 123 km tilbage. Vi har det begge rigtig fint. 

Så af sted igen, tilbage til kontrolstedet i Mørkøv, ca 23 km. På vej ud af Asnæs møder vi et par andre deltagere og vi følges ad et stykke ad vejen. På kontrolposten i Mørkøv møder vi et par deltagere mere.

Efter en tid går det atter retur mod Roskilde; 50 km i det samme bakkede terræn som tidligere på dagen, denne gang tager vi bare bakkerne den modsatte vej. Mogens og jeg holder vores eget tempo. Vi får lidt småregn undervejs. Kl 18:15 ankommer vi til kontrolposten i Roskilde. Her mødes vi igen med dem vi traf i Mørkøv. En go pause og lidt forplejning inden den sidste etape. 

Ca 50 km retur til Nærum. Vi tar den med ro og holder et par “tekniske” pauser under vejs. En fantastisk flot udsigt over Sjælsø, hvor den røde aftensol sænker sig.

Kl 21:04 stempler vi ind ved Rundforbi Stadion.  Det blev til ialt 308 km, kørt på 12 timer og 25 min. En gennemsnitsfart på små 25 km i timen.

En rigtig fin tur er slut. Vi har det begge fint, vi er friske og vi har stadig gode ben. Efter at have pakket cyklerne sammen i bilerne siger vi farvel til hinanden. Tak for denne gang, og på forhåbentlig snarligt gensyn.

400 km “BREVET” – den 1. juni 2013

Lørdag morgen ved Rundforbi Stadion i Nærum. Det dejligste sommervejr man kan ønske sig. Her kl 6:30 er det 17 grader, fuld sol og næsten vindstille. Stemningen er god blandt de knap 20 fremmødte til denne 400 km “brevet” 

Dagens rute er som følger: Nærum – Roskilde – Mørkøv – Gørlev – Kalundborg – Nykøbing Sj. – Mørkøv – Tølløse – Frederikssund – Gilleleje – Nærum. Vores kontrolposter ligger i de nævnte byer. Her skal vi have stemplet vores kontrolkort.

Præcis kl 07:00 er der afgang. Min makker fra sidste tur, Mogens, er også med og vi aftaler at vi følges ad. Vi vil køre med de hurtigste så længe vi kan og så må vi tage den der fra.

Det går rigtig fint til første kontrolposten i Roskilde. Vi er 10 i gruppen og vi kører den første etape som er på ca 50 km med en gennemsnitsfart på over 30 km i timen.  

Den næste etape er også på ca 50 km. Mogens og jeg hænger på den hurtigkørende førergruppe. Ca halvvejs, ved de “midtsjællandske alper” efter Tølløse, må vi dog trække i bremsen – vi skulle gerne kunne holde hele vejen hjem!

På kontrolposten i Mørkøv møder vi et par stykker mere, som også synes at tempoet var for højt i førergruppen. De vil ikke med da Mogens og jeg efter en kort pause kører videre på den næste etape, ca 27 km til Gørlev.

Kl 11:50 får vi stemplet vores kort i Gørlev. Her holder vi en lidt længere pause inden turen går videre nordpå til Kalundborg, 20 km i modvind. Vi skiftes til at tage føringer så turen går fint. Solen skinner og det er varmt.

I Kalundborg holder vi igen en længere pause, vi får noget at spise og drikke. Et par øvrige deltagere støder til og vi får en lille snak. Så kører Mogens og jeg videre op mod Nykøbing Sj., en etape på 54 km og igen i modvind. Vi kører igennem et dejligt Vest-sjællandsk landskab med marker, bakker og af og til kig til vandet. En herlig sommer-dag.

Igen skiftes vi til at tage føringer så turen klares fint.

Vi har nu kørt halvdelen af de 400 km – klokken er 15:30. Der er 43 km til næste kontrolpost i Mørkøv. Det er sydpå og vi vil få en svag medvind. Vi bliver enige om at vi blot får lidt at drikke, så holder vi en længere spise- drikkepause når vi kommer til Mørkøv. 

Vi kører langs med vandet ved Isefjorden. En rigtig flot-flot tur. Men det er desværre også lige her jeg får en “midtvejskrise”!! Benene vil ikke rigtig!! Jeg kæmper for at hænge på Mogens, der må trække mig næsten hele vejen til Mørkøv – Pu-ha og øv.

Kl 17:26 stempler vi ind i Mørkøv. Endelig. Nu skal vi have mad og drikke – og en lille tiltrængt pause. Vores venner som vi traf tidligere på dagen i Kalundborg støder til og vi nyder aftensmaden og solen sammen med en lille snak. Forude venter “de midtsjællandske alper”.

Det hjalp at få noget mad, drikke og en god pause. Jeg er klar igen. Vi kommer igennem bakkerne og når Tølløse kl 18:50 efter en lille bakke-tur på 30 km. Igen mødes vi med vores to venner. De kører hurtigt videre. Vi tar en lille pause.

Nu skal vi til Frederikssund gennem Hornsherred. En lille aftentur på 36 km. En rigtig flot aften. Kig til Isefjorden til den ene side og Roskilde fjord til den anden. Der næsten ingen vind. Det er perfekt cykelvejr.

Kontrolposten i Frederikssund når vi kl 20:35. Endnu en god portion aftensmad og en rigtig go lang pause. Vores venner holder en en endnu længere pause, så Mogens og jeg cykler ud i den sjællandske aften, hvor tusmørket så småt er ved at indfinde sig. Der er 50 km til Gilleleje. Vi nyder solnedgangen omkring Frederiksværk, hvor det nu også er blevet lygtetændingstid. Min forlygte vil ikke virke! Godt man har en lille reservelygte med, så man kan blive set i mørket. Jeg kan til gengæld ikke se med lyset; det er lygten ikke kraftig nok til. Godt Mogens har en lygte der lyser rigtig godt.

Turen langs med nordkysten er fantastisk flot. Der er et fantastisk flot lys og flotte røde skyer efter solnedgangen over vandet. Hold da op for en udsigt de må have fra de sommerhuse der ligger der højt oppe på bakken. 

Den annoncerede kontrolpost i Gilleleje lukkede kl 22:00, så vi skal finde et værtshus, hvor vi kan få stemplet vores kort. Efter lidt søgen rundt på byens værtshuse finder vi omsider “Skipperkroen” som har et stempel! Klokken er nu blevet 23:05. (Gad vide hvad de der kommer efter os gør, for Skipperkroen lukker kl 24:00?) Vi får en lille godnat-cola i baren.

Nu er der “kun” 50 km hjem! Men det er også blevet mørkt. Ved Dronningmølle svinger væk fra kysten og ind i landet mod Fredensborg. Det er bælg-mørkt og nu begynder det også at regne. Øv-øv og atter øv. Alt er sort, vi kan næsten ikke se vejen. Og tænk hvis vi ikke havde GPS!! Så kunne vi da slet ikke finde vej på disse små mørklagte nordsjællandske veje. Vi kører efter de hvide streger på midten af vejen; de bliver svagere og svagere og holder så helt op på et tidspunkt. Sikke en tur. Det går ikke ret stærkt og alligevel er jeg ved at køre i grøften flere gange. Jeg er næsten natteblind og Mogens er vejblind! Jo det går sgu godt nu!

Der er dog ét lyspunkt i mørket: Nattergalen. Natten er fuld af den skønneste nattergale-sang.  Også frøerne kan vi høre derude i mørket.

Omsider når vi ud på Isterødvejen og vejen mod Birkerød. Her er lidt mere lys. Over Høsterkøb, Trørød og bum – så er vi tilbage i Nærum og vi stempler ind på den sidste kontrolpost kl 01:46. Nu er det også blevet kaffe-tid.

Vi får mange kommentarer fra folk vi møder rundt omkring på kontrolposterne, når de hører om hvad vi har gang i. For det meste er de imponerede, og vi får mange opmuntringer og glade tilråb. Det er rigtig dejligt. Også sådan en lørdag nat kl 02:00 på Q8-tanken i Nærum, hvor regnen vælter ned og vi stadig har nogle km tilbage til parkeringspladsen i Rundforbi til vores biler. Her skal vi også aflevere det udfyldte og underskrevne kontrolkort i postkassen på Rundforbi Stadion.

Kl 02:30 siger Mogens og jeg tak for turen til hinanden. Det har igen været en super dejlig cykeltur. 

Hjemme i Dragør kl 03:00 – et tiltrængt bad og dejlig natmad. Så er det også sove-tid !

Turen i tørre tal: Længde:405 km, Tidsforbrug: 18 3/4 time , Køretid:15 3/4 time, Pauser:  3 timer, gns.fart:26 km i timen

600 km “BREVET”  den 22. og 23. juni 2013

Ruten / kontrolstederne: Nærum – Roskilde (52km) – Mørkøv (104km) – St. Heddinge (219km) – Vordingborg (272km) – Gørlev (354km) – Kalundborg (374km) – Nykøbing Sj (428km) – Mørkøv (471km) – Tølløse (494km) -Frederikssund (530km) – Græsted (561km) – Nærum (603km)

17 deltagere var tilmeldt. Starten gik fra Nærum kl 07:00 lørdag morgen. Jeg havde valgt at tage den med ro og køre i mit eget tempo. Så på turen til Roskilde og derefter Mørkøv kørte jeg alene det meste af vejen. På de sidste 40 km inden Mørkøv havde jeg modvind og regnvejr. Ca 20 km efter Mørkøv gik ruten øst-over og jeg havde side- og medvind. Og tørvejr. Jeg fulgtes med Bo noget ad vejen.

Ved 16-tiden ankom jeg til St. Heddinge efter 219 km. Så stod den igen på en strid modvind indtil Vordingborg. Her møder jeg Bo igen og vi følges igen et stykke. Der var  igen en fin medvind mod Næstved og Slagelse (320km), hvortil jeg ankom kl 21:30. 

Skyerne lå tungt og de var meget mørke. Jeg iførte mig regntøj og fik lygterne tændt på cyklen. Så var det videre nordpå. Straks efter Slagelse brød uvejret løs. Skybrud. Det øsregnede hele vejen fra Slagelse til Kalundborg – men jeg havde medvind, så turen gik fint.

Kl 00:15 og efter 375 km ankom jeg til Kalundborg. Gennemsnitlig fart til nu: 25 km/t. Jeg var fint kørende, var frisk og glædede mig til yderligere ca. 55 km i medvind. Der var ikke langt hjem – målstregen var næsten i sigte.

Men så skete det, som ikke måtte ske !! !!! !!!! 

Et uopmærksomt øjeblik. Alt for sent så jeg glasskårene på vejen. Prøvede at undvige. Det lykkedes ikke. Det blev kun værre. For med forhjulet kørte jeg ind i en lille kantsten, hvor der lå flere og større glasskår. 

Farten var ikke så høj, der skete intet med mig. Men – jeg er ikke bare punkteret på forhjulet. Dækket har fået en dyb revne i siden. Det er ødelagt og jeg har intet reservedæk med. Hjulet er også blevet en anelse skævt. Katastrofalt!

Jeg er alene. Det regner. Det blæser. Det er mørkt. Det er koldt. Det er midt om natten. På en mørk vej i Kalundborg. Jeg forsøger at reparere. Det er en umulig opgave og der er ingen mulighed for hjælp. Det er en skrækkelig mørk, kold og våd lørdag nat – i Kalundborg. 

Jeg er ikke meget for det. Her slutter turen vist. Jeg kan ikke gennemføre denne 600-km-tur, og dermed har jeg heller ikke gennemført løbs-serien på 2-, 3-, 4- og 600 km. Ingen medalje. Intet bevis. Ingen ting. Denne løbs-serie er også kvalifikationskrav til min videre deltagelse i SuperBrevet Scandinavia (1.200km) som køres til august. Jeg må se det i øjnene. Festen er forbi. Slaget er tabt. Jeg må udgå. Efter 375 km. Det øsregner. Det er koldt, det er mørkt og blæsende. Jeg er blevet nedkølet. Jeg er modløs. Jeg ryster af kulde. 

Kl 04:00 henter Anette mig. Der er dejlig varmt i bilen !!

600 km Brevet (nyt forsøg, den 10. og 11. juli)

Ruten / kontrolstederne: Nærum – Roskilde (52km) – Mørkøv (104km) – St. Heddinge (219km) – Vordingborg (272km) – Gørlev (354km) – Kalundborg (374km) – Nykøbing Sj (428km) – Mørkøv (471km) – Tølløse (494km) -Frederikssund (530km) – Græsted (561km) – Nærum (603km)

Så lykkedes det !!!

Alene begav jeg mig ud på samme rute som sidst. En kølig, overskyet og blæsende morgen i juli måned. De første 120 km havde jeg en kraftig nordlig side- og modvind. Fra Nærum vestpå via Roskilde til Mørkøv og videre til Sæby, hvor jeg skulle dreje østpå igen mod Køge. Jeg fik en anelse medvind men lige så meget sidevind. Det ene øjeblik kunne jeg køre 45 km/t det næste øjeblik 15 km/t. 

Efter Køge og de første 200 km gik turen sydpå til St Heddinge, nu endelig med en herlig medvind. Så var der igen modvind fra St. Heddinge til Fakse og så medvind til Vordingborg. 

Klokken var nu blevet 18:30. Benene var trætte og jeg kunne se frem til yderligere 65 km i strid modvind inden jeg nåede frem til Slagelse, hvor jeg havde bestemt mig for at overnatte. Kl 21:30 ankom jeg til Hotel Antvorskov ved Slagelse og kunne tjekke ind på et dejligt lunt værelse. Jeg var død-træt! Et herligt bad og en god portion aftensmad, så var det også blevet sengetid. 

Havde lidt besvær med at falde i søvn, men det lykkedes da til sidst. Kl 05:00 ringede uret. Morgenmad og udtjekning. Jeg kunne se frem til 40 km i modvind videre nordpå til Kalundborg. Vinden var dog ikke så kraftig her tidlig på morgenen så turen nordpå gik rimelig hurtig – så kl. 07:40 tjekkede jeg ind på kontrolposten i Kalundborg. Jeg listede forsigtig forbi uheldsstedet fra sidste gang og så videre nordpå mod Nykøbing Sj, hvortil jeg ankom kl 10:15. Nu havde jeg tilbagelagt 425 km og der var “kun” 175 km tilbage. 

Næste etape gik sydpå mod Mørkøv. Der var lidt medvind nu – men benene var trætte. Fra Mørkøv østpå gennem “de midtsjællandske alper” til Tølløse, ankomst kl 16:10 – 110 km tilbage !! 

35 km i modvind til Frederikssund. Jeg kørte langsommere og langsommere. Træt af modvind, træt i kroppen og træt af det hele.

Efter Frederikssund havde jeg set frem til lidt medvind mod Mårum (ved Græsted) – men det var der ikke, det var tvært imod blæst op og der var flere bakker. Ca 7 km fra Mårum valgte min GPS at sætte ud. Jeg var ikke helt sikker på ruten til kontrolposten i Mårum og slet ikke da jeg nåede frem til en motor/trafikvej, som jeg nok ikke skulle køre på. Det lykkedes dog at finde ind på en lille sti og også at finde frem til kontrolposten. 

Nu er der kun 43 km tilbage !!!  Sydpå gennem Gribskov, gennem Nødebo og Karlebo til Nærum. En herlig tur, medvind, solskin, en masse småbakker en super flot natur. Selv om hele kroppen gør ondt så suser jeg af sted. Målet er i sigte. Jeg har fået vinger. Jeg klarer det. Kl. 19:00 tjekker jeg ind på den sidste kontrolpost. Jeg er tilbage i Nærum. 600 km er kørt. Jeg gjorde det !

Løbs-serien på 200-, 300-, 400- og 600 km er i hus og deltagelsen i Superbrevet Scandinavia er sikret. 

Super Brevet Scandinavia:   (16-19. august 2013)

Løbets startsted er Frederikshavn i Nordjylland, kører over Sjælland til Helsingør og videre op gennem Sverige, ind i Norge og til målet i Kristiansand. Den samlede distance er omkring 1.200 km, som skal køres inden for 90 timer.

Under vejs er der overnatnings-muligheder. Overnatningsstederne er placeret så dags-etaperne bliver på ca. 300 km.

Der er ca 100 deltagere i løbet. Mange fra Danmark, Norge og Sverige. Men der er også deltagere fra Tyskland, Holland, Frankrig, England, Italien, USA, Canada og Japan. 

Fredag den 16. august 2013

Der er tilmeldt ialt 90 til dette løb. De 60 har overnattet i Frederikshavn. Vi resterende 30 sover på vandrehjemmet her i Sæby.

Det har været en nogenlunde god nats søvn på sovesalen “rød stue” Sæby Vandrehjem, hvor vi har været 4 mand. Der var ellers plads til 12 personer på vores store sovesal, så vi har haft rigtig god plads. Morgenmad kl. 06:30. Og så kl 07:30 bliver vi sendt af sted på dagens etape, som er på 317 km. 

Jeg havde på forhånd aftalt at køre sammen med Mogens og 4-6 andre. Vi finder sammen på ruten. Her fra starten er vi en gruppe på 40-50 og det går sydpå med en god hastighed til færgen ved Hals. Herfra videre mod Mariager. Under vejs er der et større stykke med vejarbejde hvor vi må trække og løfte cyklerne, og vores store  gruppe bliver opdelt i flere smågrupper. 

I Mariager, efter 96 km er den første kontrolpost hvor vi skal have stemplet vores “Brevet-kort”. Efter en lille pause går det fint videre mod Randers. vi er danskere og hollændere i vores gruppe. En af hollænderne styrter foran mig på vej gennem Randers. Han får nogle knubs men er ellers ok. Uden af Randers finder vi sammen en større gruppe og det går hurtigt mod Århus, som vi når kl 13:00. Færgen sejler dog først kl 14:00 så Mogens og jeg har tid til et hurtigt måltid mad på en Café i nærheden af havnen. Pasta – skønt, lige hvad vi trænger til.

Hovedparten af de 90 startende deltagere befinder sig på færgen med afgang fra Århus kl. 14:00 til Odden. Snakken går – vi hygger os.

Vejret er fint da vi kører videre i en større gruppe mod Hundested-Rørvig-færgen. Her er der igen ventetid på færgen. Fra Hundested videre i mindre grupper mod færgen Helsingør-Helsingborg. Vi ser lige bagenden af færgen og kommer først med kl 20:00. Det er blevet koldt og nu småregner det også!

Der går fint med at finde ud af Helsingborg og ud på landevejede op mod Hallandsåsen. Vi er en gruppe på ca. 20 ryttere. På vej op ad Hallandsåsen åbner sluserne sig. Regnen vælter ned og plask-våde når vi kl. 23:00 frem til vandrehjemmet i Melbystrand, nogle km vest for Laholm. 

Et hurtigt bad og et hurtigt måltid mad inden vi kl. 00:30 slukker lyset på 6-mands-stuen. 

Vi er 2 Hollændere og 4 Danskere (3 jyder – uha – det er hårdt – og de snorker!! Nåh, de er faktisk rigtig hyggelige at være sammen med). Vores tøj er sjask-vådt. Og skoene. Det kan ikke nå at tørre til vi skal af sted kl. 06:00. Jeg sover små 3 timer.

En lang dag. 16 1/2 time på ruten (incl pauser) Gennemsnits-hastighed ca. 27 km/t. Der er ikke meget tid tilbage til at sove, spise og forberede næste dag. Håber ikke det bliver sådan hver dag.

Lørdag den 17. august 2013

Uret ringer kl 04:55. Jeg er første mand på badeværelset. En hurtigt gang morgenmad inden afgang mod Laholm kl 06:15. Her støder jeg til Mogens og de andre, som har overnattet der.  Der er 148 km til dagens første kontrolpost i Svenjunga. Det er en lang tur gennem det svenske landskab, mest skove, og det regner! Det klarer dog op inden vi kl. 12:50 når frem til kontrolposten, beliggende ved Dallas Pizzaria i Svenjunga. Her indtager vi en go stor pizza. 

Vi er en gruppe på 6-7 stykker der cykler videre mod Vårgårda og næste kontrolpost. 79 km i fint vejr. Kontrolpost ved McDonald´s !!! Ankomst kl. 17:10.

Så er der kun 88 km tilbage af dagens etape på ialt 315 km. Vi er nu 3 i gruppen: Mogens, Teddy og mig. Senere støder et par franskmænd også til vores gruppe og en tysker. Vi skiftes til at tage føringer. Ja franskmændene spørger pænt om de må få lov til at tage føringer !! 

Lidt senere støder en nordmand til. Han kan ikke finde vej, da hans computer har sat ud. 

Ved solnedgangstiden passerer vi Trollhättan. Der er et rigtig flot syn med bjerge og elven i solnedgangen. På den anden side af elven kører vi op ad en lang-lang bakke. Vi er trætte.

Da det er næsten mørkt kommer vi til noget omkørsel med grusstier 3-4 km. Vi kommer igennem det uden uheld.

Det er en lang dag og det er mørkt da vi kl. 21:30 når frem til overnatningsstedet i Uddevalla. Jeg får et værelse på hotel midt i byen. Her får jeg en rigtig dejlig aftensmad inden jeg finder mit værelse. Skal overnatte her sammen med min navnebror fra Jylland. Han er dog forsinket og forventes først at ankomme kl. 01:30. Så jeg har værelset for mig selv indtil videre. Et dejligt tiltrængt bad. Så beslutter jeg mig for at kontrollere batteriet til mit gearskifte på cyklen. Jeg må hellere lade det op, men jeg kan ikke få løsnet batteriet fra sin holder på cyklen. Jeg kæmper med det i lang tid inden det lykkes, og så ryger det i opladeren så det er klar til i morgen tidlig. I forvejen ligger, GPS, ekstra-batteri til GPS og telefon til opladning, det er det første jeg gør hver gang jeg ankommer til et nyt sted.

Klokken er over 12, jeg går i seng. Men kl 01:30 kommer Søren hjem og vækker mig!!! Vi får en snak om hans og min dags-tur. Så får jeg endnu et par timers søvn inden uret ringer.

16 1/2 time om dagens etape (incl pauser). Gennemsnitsfart 24 km/t. En hel del bakker, ca. 2.700 højde-meter.

Søndag den 18. august 2013

Kl 04.55 ringer uret. Jeg er første mand på badeværelset. Jeg er træt. Jeg har ikke sovet mange timer de seneste 3 foregående nætter. Men jeg må snart af sted. Ikke noget piveri !! 

Jeg får en meget hurtig omgang morgenmad. Tester om batteriet til gearet virker. Det gør det men det ser ikke ud til at der er meget strøm på til trods for en hel nats opladning. Hvad f….. gør jeg? – Jeg tager opladeren med i lommen, måske jeg kan få strøm et sted hvis det kniber. Men det er irriterende. 

Afgang kl. 06:00. Vejret er fint. Dagens etape starter med en lang opkørsel ud af Uddevalla. Jeg følges med Mogens. Vi tager det stille og roligt (jeg sparer på mine gearskift – for at spare på batteriet). Der er 76 km til første kontrolsted. Lige før kontrolstedet møder vi Alejandro. Han har knæproblemer og tænker på at opgive. Og det gør han så på kontrolstedet. Jeg spotter hans gearskifte-batteri, og vi bytter. Super. Mit problem er løst. Den enes død – den andens brød!!!

Så går det lystigt videre mod næste kontrolpost, om ca. 76 km. Åh-nej, nu begynder det at regne. Og det ikke bare regner, det vælter ned. Ved kontrolstedet i Fossby vælter regnen stadig ned. Men på vej mod færgen over Oslo-fjorden stopper regnen omsider. Vi når færgen Moss-Horten kl. 18:30. En lille tiltrængt pause inden det fra Horten igen går opad i de norske fjelde. Nu bliver det rigtig bjergkørsel. Den ene lange opkørsel afløses af nedkørsel og så igen en lang opkørsel og ned, og så op!!! I flere timer. Det er blevet mørkt. Vi kæmper en stille kamp mod bjergene. Vi indhenter nogle, vi bliver indhentet af andre. Bjergene bliver ved og ved. Vi er alle død-trætte. Det er koldt på nedkørslerne. 

Endelig kl. 00:45 når vi frem til dagens sidste kontrolpost og overnatningssted i Skien. efter 341 km. En gennemsnitshastighed på 22 km/t. Ca. 3.000 højdemeter. Det har været sindsygt hårdt. Vildt ekstremt. Det her er helt vildt vandvittigt. Hvem har dog fundet på det. Hvis jeg havde vidst dette ??!!

I dag har jeg tilbragt næsten 19 timer på de svenske og norske landveje. Jeg er færdig. Jeg er hudløs i r….!! Mine fingre sover. Benene er trætte. Jeg er træt – jeg er svimmel af træthed. Hvorfor gør man dette? 

Et hurtigt bad. Hurtig “aftensmad”. Så på hovedet i seng. Klokken er 02:00. Vi er 4 mand på stuen. Jeg er død-træt. Jeg kan ikke sove – jo jeg skal. Uret ringer kl. 04:55.

Hvordan skal jeg kunne fortsætte i morgen? Kan jeg overhovedet sidde på min sadel? Nåh – det må jeg forholde mig til når jeg står op igen om 3 timer. Nu SKAL jeg sove.

Mandag den 19. august 2013

05:30 – igen første mand på toilettet. På med cykeltøjet. Pakning af tasken som bliver transporteret fra sted til sted. Vild forvirring i spisesalen. Alle skal have morgenmad på een gang. Mogens får ordnet sin forbremse som han havde problemer med i går aftes. 

Cyklen bliver fundet frem, GPS kontrolleret og ruten installeret. Får lige givet kæden lidt olie. Alle gør sig klar til afgang. Der er en god stemning. Det er den sidste etape. 232 km. Det bliver hårdt. Bjergkørsel. Solen skinner. Vi må nyde det. I aften er det slut. 

Der er 73 km til dagens første kontrolpost i Sannidal. Straks i Skien starter bjergene. De første 3-4 km går det bare opad. Så er vi igang. Jeg kan dårligt sidde på sadlen. jeg har siddesår. jeg må bide smerterne i mig. Må stå lidt mere op på opkørslerne. Bjergene fortsætter. Lange opkørsler. Farten er ikke så høj. Vi er trætte. Død-trætte.

Kl 10:55 når vi frem til kontrolposten ved Cafeen i Sannidal. Lidt at spise og drikke. Snakker med de andre. Flaskerne fyldes. Så må vi på den igen. Vi kører langsomt ud ad en bulet vej. Ikke godt for min bagdel. Flere bakker. Hvor kommer de fra? Av-av, suk og støn!!!! – Solen skinner.

Vi kæmper os frem de 88 km til kontrolposten i Arendal. Det er vildt hårdt. Arendal ligger kæmpe flot med skærgårdsøer og omgivet af bjerge. Men vi nyder det nu ikke så meget. Vi kæmper med at finde vej. Til alt held er dagens rute indlagt i min Garmin GPS. Den guider os ad ruten gennem byen til kontrollen, som er beliggende ved et ICA-marked. Klokken er 16:25. Vi handler i ICA. Vi er en større flok der sidder og hyggespiser uden for i det gode vejr.

Så begiver vi os ud på de sidste godt 72 km mod Kristiansand. Jeg er træt, har voldsomme smerter fra bagdelen, benene er død-trætte. Mogens er træt. Vi kæmper for hver km. 50 km tilbage, 30 km tilbage, der er stadig mange bakker, mørket sænker sig stille og roligt. 10 km tilbage, vi når frem til Kristiansand. Nu skal vi bare køre det sidste stykke ned til havnen og hotellet nær færgerne til Danmark. Min GPS hjælper os på vej gennem en labyrint af små veje og stier. Og ENDELIG !!!! 

Kl 21:20 ankommer vi til løbets sidste kontrolpost. Glemt er alle smerter og trætheden er væk. Brevet-kortet bliver underskrevet og afleveret, medaljer udleveret og så er der kolde øl til alle. Alle er glade og lettede. Nu skal vi indkvarteres på hotellet og så er der fællesspisning.

Et helt fantastisk løb er slut. Det har været sindsygt hårdt, ubeskriveligt hårdt. Jeg har prøvet meget men dette overgår alt. Sjælland rundt og Vätternrundan er vand ved siden af dette. Turen til Nordkapp var lang, men den rene ferietur sammenlignet med denne tur. Min tur sidste år fra Kirkenes og hjem var hård, men kan heller ikke måle sig med denne tur. Jeg kan ikke mere. Jeg kan ikke køre en meter længere. Mine fingre sover, bagdelen hænger i laser (siddesår). Kan dårligt nok gå hen til restauranten hvor vi skal spise. Jeg er træt – snart skal vi sove !!!!

En stor tak til alle løbets hjælpere. I var altid søde og hjælpsomme. I fik det hele til af fungere I har været helt fantastiske. Tak Lasse. Tak Lene og Birgit. Karsten, Ole og Dorthe.

Og en stor tak til Mogens der fulgte med hele vejen, og til alle øvrige deltagere. I var alle helt fantastiske. Alle holdt humøret højt trods masser af udfordringer!!!! 

Løbet har været en kæmpe-stor oplevelse. 

Lidt statestik fra turen:

1.203 km på danske, svenske og norske landeveje

66 timer på farten (incl. pauser)

gennemsnitsfart 1. dag 27 km/t

gennemsnitsfart 2. dag 24 km/t

gennemsnitsfart 3. dag 22 km/t

gennemsnitsfart 4. dag 19 km/t

Ialt 10.000 højdemeter.