2012, Kirkenes

Kirkenes – Dragør

30-05-2012, Kirkenes

Lige nu skulle jeg sidde på min cykel på vej ned gennem det aller nordligste af Finland. Men jeg er altså stadig i Kirkenes. 

Og hvorfor nu det ?……………Min flyvetur i går til Oslo og videre til Kirkenes gik fint. Men min cykel havde ikke så go en tur. Den kom for sent til flyet i Oslo og måtte overnatte i Oslo. Den er først kommet herop til eftermiddag. 

Så jeg har været turist i Kirkenes i dag. Sammen med de andre turister fra “Hurtigruten”. Vejret er dejligt – lidt køligt, 5-7 graders varme, men solen skinner.

30-05-2012, Kirkenes – snart starter turen

Så er det snart. I morgen meget tidlig starter turen sydpå. Vejret ser fint ud for morgendagens rute ind i Nord-Finland. Jeg er også klar.  Det har været et super dejligt ophold jer på “Kirkenes Overnatting” . Dejlig lejlighed og dejlig udsigt  – her mangler intet. En stor tak til mine gæstfrie værter. 

31-05-2012, Kirkenes – Enare

Så kom turen igang. Og hvilken start! Jeg startede fra Kirkenes i morges kl 04:30 med sol fra en blå himmel og ikke en vind rørte sig. Masser af drøje bakker i starten, som Regnor også havde fortalt mig. En fantastisk tur langs med fjorden. Så drejede jeg ind i landet og ind i Finland. Her var bakkerne knap så voldsomme – men de var der! Et par hagl-byger under vejs slap jeg heller ikke for. Men for det meste pænt vejr med temperaturer op til 12 grader. Efter næsten 9 timer i sadlen og 200 km nåede jeg frem til “Hotelli Inari”, hvor jeg nu puster ud til i morgen og de næste 200 km. Jeg har det fint – formen er i orden. Dejlig aftensmad med fin udsigt og morgenmaden udleveret inden sengetid, for jeg skal tidlig i seng – jeg starter kl 04:30 igen i morgen. 

01-06-2012, Enare – Sodankylå

Dagens etape blev igen på 200 km kørt på 9 timer. Masser af drøje bakker især en på 10 km med en stignings% på 6-10. Det er vildt spændende at køre i disse øde landskaber. Jeg er helt alene – sammen med dyrene. I starten af dagens tur var det fint vejr men senere kom der mange kraftige regnbyger med torden og en del modvind – pu-ha. Nu er jeg indlogeret på en “billig” campingplads her i Sodankylå. Det våde tøj er hængt til tørre. Snart er det sengetid. I morgen venter en ny etape med mere blandet vejr.

02-06-2012, Julemanden

På dagens etape fra Sodankylå til Øvertorneå passerede jeg Rovaniemi, hovedstaden i Lapland. Her bor også den finske julemand. Ham havde jeg et møde med. Den grønlandske julemand gik jo konkurs så jeg ville høre om julemanden her i Finland er leveringsdygtig. Det var et fint møde og jeg gav ham min ønskeseddel – så nu ser jeg spændt frem til juleaften.  Han viste mig rundt på sin farm som ligger lige ved siden af polarcirklen. 

02-06-2012, Sodankylå – Øvertorneå

Det har regnet hele natten men ved 3-tiden stilnede det lidt af. Så jeg stod op og kl 04:30 var der afgang. Sjask-våde veje. Cyklen var tung og benene var tunge, men efterhånden gik det bedre. Flere bakker men opholdsvejr. Efter besøget hos julemanden i Rovaniemi blev vejret helt pænt med op til 16 grader og en let medvind – så jeg besluttede at køre hele vejen ind i Sverige til Øvertorneå. Ialt 245 km som blev klaret på 10 1/2 time. Så nu sidder jeg i en dejlig hytte lige ud til elven og med udsigt over mod Finland. 

03-06-2012, Øvertorneå – Boden

Godmorgen her fra det nordlige Sverige. Det regner det ser surt ud men jeg på op på hesten. Det er søndag så det bliver en kort etape på ca 160 km til Boden. Det har været en dejlig overnatning her så jeg er klar. Godt nok er jeg øm i røven og benene er trætte men det må køres væk. 

Dagens etape startede op ad bakke de første 15 km. Det gjorde av i de trætte ben, men de blev efterhånden blødgjorte. Vejret var fint med solskin. Der var flere kategori-2-stigninger som blev klaret stille og roligt. Nedkørsel og så opad igen!!! Meget opad!! Der er ikke så meget trafik på vejene heroppe – man har det hele for sig selv. Masser af grantræer og de er store. De bruges sikkert til de lange tændstikker! Dagens etape blev på 155 km som blev kørt på små 7 timer. Jeg sparede på kræfterne i dag for i morgen venter “kongeetapen”. Meget mere om det i morgen. Har indtjekket på vandrerhjemmet i Boden. Og vaskenaskinen snurrer!! 

04-06-2012, Boden – Slagnas

Hvilken fantastisk dag! En enestående pragtpræstation som vil gå over i historien. At køre som nr 1 over målstregen på KONGEETAPEN og blive hyllet af publikum (Red: Campingbestyreren og hans gamle hund) her i dagens målby i Slagnas beliggende på toppen af det legendariske sneklædte “Col du Sotberget” 611 m.o.h og efter at have været i solo-udbrud hele dagen. 9 timer i silende regn og kulde ialt 195 km. Efterfølgende at blive iført bjergtrøjen og derefter den gule førertrøje. Nu tror jeg på det – nu går jeg efter klassementet, udtaler Søren, og går over i sin hytte for at få sig et velfortjent varmt bad. 

05-06-2012, Stagnas – Vilhelmina

Det regner. Det har regnet hele natten og det vil fortsætte. Det vil jeg også! 180 km venter forude.

Det plejer ellers ikke at regne Grundlovsdag – Det er Simons fødselsdag. Tillykke Simon  Håber du har bedre vejr hjemme i Danmark!? 

Afsted kl 7:00 i silende regn. Tog det stille og roligt. Lige før Sorsele stod en ELG i vejsiden og kiggede på mig. Vi blev lige forskrækkede begge to. Hen på formiddagen stilnede regnen af og solen viste sig også. På et tidspunkt mødte jeg en ung gut fra Ålborg på vej til Nordkapp. Han havde samme trailer som mig. Vi udvekslede erfaringer og så var det videre. Dejligt det blev tørvejr!

På den sidste trediedel af etapen var det igen tid til bjergkørsel. På en af bakkerne faldt kæden af og satte sig fast. Det kostede lidt tid at få den dirket fri og sat på plads igen. Dagens etape blev på 175 km med en køretid på 8 timer. Nu er jeg installeret i en dejlig hytte på Savia Camping her i Vilhelmina. 

06-06-2012, Vilhelmina – Østersund

Uha for en dag. Lagde ud fra campingpladsen kl 5 i regnvejr. Senete lidt opklaring med kraftige byger – som de foregående dage! Ikke de voldsomme bakker i starten men det kom der på den sidste halvdel af etapen. Etapen blev på ialt 235 km. Jeg var godt brugt og træt af det hele da jeg endelig nåede frem til campingpladsen her i Østersund. Jeg brugte 12 timer på turen. Jeg er træt nu – meget træt – fysisk og psykisk! Jeg har nu kørt 1.400 km mangler “kun” 1.000 km. I morgen er der atter en etape. Gad vide om der er flere bakker tilbage??

07-06-2012, Østersund – Sveg

Efter en go nats søvn startede jeg ud fra Østersund kl 6 i dejlig solskinsvejr. SKØNT. Og ENDELIG – en solskinsdag fra tidlig morgen og solen skinner endnu. Så kan man rigtig nyde de smukke svenske landskabe. I går kørte jeg ud af det barske Lappland med de voldsomme store uendelige skove. Inde i Jamtland har landskaberne ændret karakter. Her er stadig store skovområder men nu er der også store landbrugsområder.  Omkring Østersund bemærkede jeg at påskeliljer og tulipaner stod i blomst.  Her er det blevet forår. Nu er jeg kørt ind i Harjedalen. Husene er sort- og brunmalede tømrerhuse. De er utrolig flotte. Her har gået nogle rigtig gode tømrer rundt her i dette dejlige landskab.

Stadig mange store bakker – det er vist det der er her! Herligt at køre i dejligt vejr og uden regntøj. Så får man ny energi. Det blev en rigtig dejlig dag på landevejen, hvor der nu er kommet lidt mere trafik end oppe nordpå. Ved 16-tiden ankom jeg her til Sveg Camping, hvor jeg har fået en hyggelig hytte. Dagens etape blev på 190 km. Benene er stadig gode. 

08-06-2012, Sveg – Mora

Det kan gå op og det kan gå ned – og det lige hvad det har gjort i dag. På de første 100 km af dagens etape var det ren bjergkørsel. Op og ned – op og op og ned og mer op-op. Med kraftige stigninger. Den sidste del af turen gik det til gengæld mest ned. Men puh-ha for en tur. Vejret skal jeg ikke klage over. Flot solskin fra morgen til aften. Op til 20 grader. Dagens etape blev på 140 km så det var bare en lille tur. Nu er jeg kommet til Dalarna og til Mora hvor jeg slapper af i en dejlig “stuga” på “Mora Parken” med en flot udsigt til elven. I morgen er der atter en dag på landevejen. Og til en etape der nok bliver lidt længere. Mange hilsner fra Mora. pastedGraphic.png

09-06-2012, Mora – Karlskoga

Efter den halve hviledag i går er depoterne ladet op og kroppen er igen klar til at gi den gas!! Dagens etape blev på 230 km. Det blev til 11 timer og 20 min. i sadlen! Jeg tror de sidste bjerge blev overstået på etapens første 130 km. Derefter blev det rimeligt fladt!!! Jeg har forladt de skønne Dalarne og er kommet ind i Varmland. Jeg er også kørt bort fra “Indlangsvejen” som jeg har fulgt de seneste mange dage. Jeg har nu kørt 1.940 km og mangler ca 520 km. Dagens etape var lang og hård. Vejret har været overskyet med småregn og en kold modvind. 

10-06-2012, Karlskoga – Habo

Start fra Karlskoga i morges kl 05:30. I solskin, men det ændrede sig hurtigt til gråvejr og senere også regnvejr som har fulgt mig hele dagen samtidig med en frisk modvind. Så det blev atter en hård dag. Og det går heller ikke så stærkt som i starten af turen. De mange kilometer har sat sine spor. Jeg må også holde flere pauser. Det er næsten som om det går op ad bakke hele vejen. Jeg kæmpede mig igennem 190 km, som blev kørt på 9 timer og 30 min. Nu sidder jeg i min hytte på Habo Camping og kigger ud på regnvejret, puster ud og samler energi til morgendagens etape. Habo ligger ca 20 km nord for Jønkøping. Det er min plan i morgen at cykle til sommerhuset ved Fagerhult. Det skulle være en tur på 160 km. Og er jeg stadig frisk kører jeg se sidste 180 km hjem på tirsdag – eller skulle man snuppe en hviledag ?

11-06-2012, Habo – Fagerhult

Etapens bakker var placeret først på ruten – ved Bankeryd nord for Jønkøping og op til Barnarp syd for Jønkøping.  Uha de er store de bakker – men så blev det også flad landevej resten af dagen. TiL gengæld startede regnen!!! Til tider meget kraftig regnvejr. Det var bare at bide tænderne sammen og komme igennem resten af etapen der blev på 160 km. Og så var jeg ved sommerhuset her i Småland. Nu tørres der tøj igen-igen. I morgen køres sidste etape af Touren – så må det da blive godt vejr !!!!

12-06-2012, Fagerhult – Dragør

Så er tourens sidste etape i fuld gang. Lige nu mangler der nøjagtigt 100 km af Touren. Feltet er nået til Skåne. Der er en rigtig go stemning humøret er højt på denne sidste etape. Alt fungerer perfekt og selv vejret er i topform. Jo – det tegner rigtig godt til en spændende og festlig afslutning på Strandløkken i Dragør i aften. 

Kl 18.15 nåede jeg målstregen i Dragør. Flot modtagelse af Anette og naboer. 1000-tak. Dagens etape på 180 km blev kørt på 8:30 i fint vejr og med en svag medvind. Det kunne ikke være en bedre afslutning på turen. Ialt blev turen på 2.470 km.

Erfaringer fra turen

En lang og udfordrende tur er slut og vel overstået.

Det blev til ialt 2.470 km som blev kørt på 13 dage, hvilket giver i gennemsnit 190 km pr. dag. Den længste etape var på 240 km og den korteste på 140 km.

Ialt har jeg tilbragt 117 timer og 44 minutter i sadlen på de 13 dage.

Jeg har aldrig før prøvet at cykle så mange km om dagen over en så lang tidsperiode. Kunne benene holde til det? Kunne kroppen holde til det? Hvordan ville det være mentalt hver dag at skulle cykle så lange distancer? Og uanset vind og vejr. Kunne cyklen og resten af udstyret holde?

At jeg havde valgt at starte tidlig om morgenen var en rigtig god beslutning. Mange dage startede jeg mellem 03:30 og 04:30. På dette tidspunkt af døgnet er vejret som regel fint og der er helt rolige vindforhold. Først senere op ad formiddagen blev vejret ofte dårligere med regn og vind. Men så havde jeg allerede klaret et godt stykke af dagens etape. Jeg havde ingen problemer med at komme op om morgenen for jeg gik tidlig til ro hver aften, som regel omkring 20-21-tiden. Lys er der nok af her oppe nordpå, solen skinner næsten hele døgnet. 

Næsten 10 timer i sadlen hver dag kan godt mærkes i bagdelen. Men her hjælper “helosan-salve” helt fantastisk, og efter nogle dage eksisterede dette lille problem ikke længere. 

Benene blev selvfølgelig mere og mere ømme og trætte som turen skred frem og de skulle lige igang hver morgen og efter pauserne som jeg holdt i løbet af dagen. Det gik selvfølgelig lidt ud over hastigheden, der fald fra omkring 22 km/t i starten af turen til omkring 20 km/t på den sidste del.

Kun de sidste to-tre dage begyndte kroppen at gør lidt vrøvl, idet jeg fik hold i nakken, men med nogle ekstra pauser gik det alligevel.

De daglige rutiner blev hurtig indarbejdet: Om morgenen, sammenpakning og morgenmad mm, aflevering af nøgle og så af sted på dagens tur. Pauser for hver anden time i starten senere for hver time. Hver pause blev anvendt til at få noget at spise og drikke, enten energibarer eller medbragt madpakke (evt. købt mad). Sidst på eftermiddagen var der indtjekning på nyt overnatningssted, bad, tørring af tøj, aftensmad, planlægning af næste dags etape og mulige overnatningssteder. Så var jeg også træt. Og jeg skulle jo tidlig op næste morgen. Dette fungerede fint og på intet tidspunkt mistede jeg modet. Næste morgen var jeg klar igen og frisk til dagens etape.

Kun et par enkelte gange var det regnvejr da jeg startede om morgenen. 

Jeg havde meget regn på turen men der var bestemt også perioder med sol og tørvejr. Mit regntøj blev flittigt brugt. Og mit regntøj er rigtig godt og så tørrer det hurtigt. Det er selvfølgelig irriterende at køre i regnvejr, men når udstyret er i orden er det til at holde ud.

At køre op til 240 km om dagen kan godt være noget af en udfordring. Det er altså langt – på cykel – med en trailer ! – Men efter 150 km kan man godt begynde at se afslutningen på etapen. Og hvis man føler sig godt tilpas på cyklen og benene kører – så kan man blive helt høj! – Og så kan man måske se frem til en lidt kortere distance næste dag.

Overnatningsstederne fandt jeg under vejs. Nogle gange ringede jeg i løbet af dagen og bestilte andre dage dukkede jeg bare op. Jeg havde ingen problemer med at finde overnatning. De fleste gange valgte jeg overnatning i campinghytte, en enkelt gang på vandrehjem og et par gange på motel/hotel. De større byer blev valgt som overnatningssteder, fordi her som regel også er de bedste muligheder for indkøb og/eller at få noget at spise.

Cyklen og traileren har bare fungeret perfekt – ingen problemer overhovedet – Ingen punkteringer – ingen uheld. Intet!! Cyklen og traileren blev selvfølgelig møg-beskidt med alt det regnvejr. Men en daglig vask med en vandslange gør underværker. Og en efterfølgende aftørring af kæde og lidt ny olie – så kører det igen.

Jeg havde ca 10 kg. tøj og udstyr med mig. Jeg havde det med, som jeg fik brug for. Manglede ikke noget. Havde nogle ekstra cykel-reservedele med, men fik aldrig for dem.

Jeg synes ruten var rigtig god. Måske lidt ensformig. Og dog, for det var spændende at køre gennem de totalt øde strækninger i Finland, her var jeg helt alene sammen med dyrerne. Der er meget langt mellem bebyggelserne heroppe. Kun omkring regionshovedstaden Rovaniemi skete der noget. De øde strækninger fortsatte ind gennem det nordlige Sverige. Mange grantræer og birketræer – rigtig mange. Men langsomt begyndte der at blive flere beboede områder.

Som cykel-rute er Indlandsvägen rigtig god. Her er næsten ingen trafik, kun omkring de største byer er der mange biler på vejen, men ellers har man næsten det hele for sig selv.

Jeg havde regnet med at møde mange andre cykelister på vej enten nordpå eller sydpå. Men det var skuffende så få jeg mødte og talte med- det må være gået af mode ?? !! Så jeg har ikke haft det store selskab under vejs.

Motorcykelister mødte jeg en del af, og hollandske biler med campingvogne, rigtig mange, alle sammen på vej nordpå.

Jeg har virkelig fået prøvet nogle af mine grænser af, og jeg er blevet meget positivt overrasket. Usikkerheden blev til vished: Jeg gennemførte projektet – JEG GJORDE DET ! ! !